‘Open en eerlijke communicatie belangrijke succesfactor’

Henk Slagter (Bureau Meerstad, Groningen):

5 januari 2022

Een woon- en recreatiegebied van ruim 2.500 hectare, gelegen aan een meer met het schoonste oppervlaktewater van Nederland. Dat is Meerstad. Logisch dat de lat hoog ligt om op zo’n plek woningen te mogen ontwikkelen en bouwen. ‘We sturen op kwaliteit met stevige beeldkwaliteitsplannen,’ vertelt Henk Slagter, senior vastgoedontwikkelaar bij Bureau Meerstad. ‘Vanzelfsprekend zijn op een locatie als deze ook de principes van duurzaam en natuurinclusief bouwen belangrijk. Ook daar selecteren we op.’

Tempo maken

Wonen in Driemaster – een co-productie van Blue Banner RED en Bouwbedrijf Kooi – was het eerste project in De Zeilen, de vierde en jongste wijk van Meerstad. ‘Als Bureau Meerstad wilden we tempo maken,’ licht Slagter toe. ‘Met strakke procedures voor de ontwikkelperiode en de aansluitende bouw. Daar hebben we steeds op gestuurd. Tegenwoordig is een nieuwbouwproject vlot uitverkocht, maar duurt het vanwege gebrek aan bouwcapaciteit eindeloos lang voordat de bouw begint. Met Bouwbedrijf Kooi hebben we hierover goede afspraken kunnen maken. Maar ze waren ook heel transparant en zeiden: we zitten krap met ontwikkelcapaciteit. Vandaar dat ze hun samenwerkingspartner Blue Banner RED als ontwikkelaar in het spel brachten. Die heeft het keurig opgepakt. Ze zagen goed welk kwaliteitsniveau wij nastreefden, samen met VdP Architecten.’

 

Open communicatie

Slagter is trots op het resultaat en kijkt terug op een succesvolle samenwerking: ‘Het oplossend vermogen van Blue Banner RED en VdP Architecten was groot. Er werd open en eerlijk gecommuniceerd, niet op elke slak zout gelegd. Wanneer je je zo opstelt, mag je bij ons komen als er echt wat is. Dan is het: elkaar helpen, samen oplossen. Ook met Bouwbedrijf Kooi was er al die tijd een goede verstandhouding.’

‘Toegegeven: met vanafprijzen van 337.500 euro was nieuwbouwproject Driemaster niet het meest betaalbare concept. Maar dat was op deze plek de vraag ook niet. Wat het interessante aan dit project is? Elke woning heeft een eigen identiteit gekregen, dankzij verspringende gevels en verschillende dakconstructies. Omdat we op meer dan alleen op het woningontwerp sturen, zijn ook de parkeerplaatsen en de erfgrenzen netjes mee ontworpen. Als Bureau Meerstad planten wij vervolgens de haagbeuken aan de voorzijde van de woningen en onderhouden die gedurende drie jaar.’

 

Lees verder ↓

Eemskanaalzone

Ondertussen blijft Meerstad groeien. Op het programma staat onder meer Eemskanaalzone Deelgebied IV. Slagter: ‘Dat is het gebied tussen Meerstad en Driebond, tussen het Eemskanaal en de Middelberterplas. Een stadsdeel tussen stad en natuur, waar betaalbaar wonen en gezond buitenleven straks samengaan. Ervan uitgaande dat ook de realisatie van project Driemaster goed verloopt, zullen we Blue Banner RED en Bouwbedrijf Kooi voor toekomstige projecten zeker in beeld houden, zoals alle partijen die goed presteren.’

 

Breder woningaanbod

Tot nu toe was Meerstad vooral een uitleggebied voor woningbouw voor jonge gezinnen. Het aanbod bestond voornamelijk uit royale eengezinswoningen met een tuin en veel openbaar groen en water, waar de kinderen zich kunnen uitleven. Dat vertaalde zich in een vrij traditioneel programma van rijwoningen, twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande woningen. ‘Nu we de pioniersfase zijn ontstegen, is er ruimte voor een bredere focus en komen ook andere doelgroepen aan bod,’ zegt Slagter. ‘Denk daarbij aan levensloopgeschikte woningen zoals appartementen en patiowoningen voor ouders van jonge gezinnen. Of aan speciale seniorenwoningen, sociale-huurwoningen, tiny houses en waterwoningen.’

 

Betaalbaarheid

En ja, betaalbaarheid is daarbij volgens Slagter zeker een belangrijk aandachtspunt. Want jongeren en andere starters vallen op dit moment vaak tussen wal en schip. Niet alleen in Groningen; het is een landelijk probleem. Ze verdienen te veel om voor een sociale-huurwoning in aanmerking te komen en te weinig om te kunnen kopen. Bovendien is het aanbod schaars. De mogelijkheid van vermogensopbouw via de eigen woning valt voor hen weg. ‘Het is een van de grootste uitdagingen waarvoor we op dit moment staan. In de volgende fasen van Meerstad zal de programmering daarom ook meer gericht zijn op betaalbaarheid. Kunst is om dat niet ten koste te laten gaan van de kwaliteit. Want veel variatie in woningontwerpen met specials en een verzorgde groeninrichting behoren tot het DNA van Meerstad. Absoluut geen monotonie. Het project Wonen in Driemaster van Blue Banner RED en Bouwbedrijf Kooi is daarvan een prachtig voorbeeld.’

Andere berichten: